Monday 26 November 2012

Malaysia dibaham Singa? Kata aku : Rileks la bro....

Assalamualaikum bloggers and readers..


Malaysia gagal dalam perlawanan pertama piala AFF Suzuki 2012. Tak ramai yang suka tentang kegagalan. Tak ramai  yang boleh menerima kegagalan.

Yang menerima kegagalan ( yang telah kalah)  lagi dicemuh hinggakan tak boleh panggung kepala.
Yang mengutuk juga ramai kerana mereka menganggap  mengutuk dan mencaci  adalah hak asasi yang perlu dimuliakan jika orang lain kalah.

Kegagalan menjadi peluru yang berdesup menusuk jantung mereka yang kalah. Merobek semangat dan meruntun tangan sehingga boleh membawa rebah ..

Itulah bahana kegagalan. Dalam permainan bola contohnya, pemain seolah berhutang budi dengan mereka.  Malang bagi yang gagal…

Biar tulisan kali ini bercerita tentang kegagalan. Kerana dalam kehidupan tak dapat tidak kita pernah merasai kegagalan.

Tetapi bukan kegagalan Malaysia dalam AFF…..kalau aku rajin aku ulas bab AFF ni

“ Mana mungkin merasa kejayaan jika tidak pernah merasai kegagalan”
Aku mengadaptasi kata-kata “ Tiada kegembiraan jika tiada kesedihan”

Dalam hidup aku pernah gagal, pernah kecundang, pernah kecewa, peernah dikhianati, di beloti  dan pernah berjaya , gembira, johan, pernah jadi no 1 , uno  dan sebagainya.

Sukar untuk org menceritakan tentang kegagalan. Dan bagaimanakah untuk mengukur kegagalan atau kejayaan. Dan bagaimankan untuk menerima kegagalan dan bangkit semula...

Anak lelaki aku baru2 ini tidak mencapai target dalam UPSRnya. Dalam erti kata lain dia gagal dalam ujian permulaan akademik beliau.
Bagaimana aku menghadapinya…
Aku menerima dengan tenang kerana aku yakin belum sampai masanya lagi dia berjaya.. Setelah gagal dia mempunyai hala tuju keatas ( atau berjaya sahaja). Namun kena ada caranya..

Dia telah memperolehi satu pengajaran yang aku harap akan diingati sampai bila2. 
Walau bila aku telah tiada.
Tiada kejayaan jika tanpa usaha yang mencukupi.
Usaha yang kita rasa mencukupi itu sebenarnya tidak cukup..
Tiada jaya jika tiada usaha…

Aku menerima dan boleh belajar menerima.
Aku sbg ayah akan terus memberi semangat dan meyakinkan beliau yang kita tak selamanya akan terus gagal.
Kami telah berusaha namun ,mungkin tidak cukup.
Mungkin tidak kena caranya…
Mungkin belum lagi waktunya..
Namun usaha tetap terusssssssssssssssss..

Hidup adalah untuk belajar dan mempelajari..
                Memahami dan difahami
                                Memberi dan menerima…
                               
p.s  Dari Allah kita telah lama menerima segala nikmat, ingat kah kita untuk memberi????

_________________________________________________________________________
Bahagian II


Oh ya nak sentuh juga pasal AFF ni…

Waktu makan dengan kawan aku,,, dia ulas pasal bola juga, itu ini. Aku dengar sajalah. Kawan tengah frust . Ye lah pasukan negara tewas. Aku pun tak seronok tapi..

Aku komen macam ni saja..

Malaysia kena baham dek singa?
Kata aku: Rilek la bro.


Rilek la bro…
                We should be getting used to loose to Singapore…
                ( sound sarcastic maybe, but the record speaks…)

 Rilek la bro…
                Coach pre-conditioned that Malaysia not going to be a champion..
                ( But to loose by that margin is a tragedy I tell u)

 Rilek la bro…
                Becoz I thought Malaysia play good game also, just SG defence hard to crack
                ( where is the tactical acument of the coach…)

  Rilek la bro…             
                Next games coach will put Farizal Marlias between goal post.
                ( All the frendlies the coach prepare him, I juz don’t understand why put Fahmi first 11 against       SG)


            Malaysia game is soo predictable, what to expect
(  What are they during all this while, for two years….)

Lastly > Malaysia main not bad lah.. seriusly,
Kalah akibat mistake individu ja… ( to be fair memang ada kesilapan individu dimana2 tapi Singapura pandai ambil peluang). Scoreline is not fair bai aku. Maybe 1-0 adalah adil..

Bagi aku ,,,,As a team, Malaysia is not as bad as the scoreline…

Aku ulas lagi…
Sebagai negara kita patut compare dgn apa Singapore buat ( I hate when I have to compare with SG)
They built the nation first… what is the priority?
Kita mesti set priority dulu… First thing first.
Eliminate rasuah.
Built knowledge capacity….
Unite the nation..
Set clear direction…
Perkasakan human capital.

Then barulah celebrate…

Kita fokus sukan sukan sukan. Tuan rumah sana sini..
Komenwell la.. itu lah..
Memang seronok juara Sukan SEA dan lain..
Jgn salah paham , bukan sukan tak penting tapi ada keutamaan lain.

Tengok team bola yang kita beat dulu…
Dulu bukan main seronok.
Belasah Korea, Jepun dan juga Singapore.
Seronok dulu… dulu terra..

Tapi tak boleh sustain.. La ni jadi lauk..
Lawan SG pun struggle
So jangn risau pasal Indonesia atau lain2..
Depa pun merudum ..badminto ke apa ke..
Selagi mentaliti sama dgn kita, kita kan at par dengan Indonesia dan Myanmar dan Thailand

Perlu risau dgn SG.. setelah Korea dan Jepun dan tinggal kita jauh…

Bersambung…
( so whats next….???)


1 comment:

  1. yea la sapa nak kalah kan.maybe sbgai penyokong mesti frust la. sebab rasa mcm pemain malaysia tak main dgn bersungguh2.kalau kalah biar kalah bermaruah kan.

    tgk dato lee chong wei masa sukan olimpik, walau dia kalah tapi malaysia still sokong dia sebab nampak kesungguhan dia masa dia main :)

    doakan Malaysia menang nanti.sebab dulu pun kita penah kalah gak sblm jadi juara.bolos 5 gol lagi. hehe

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...