Tuesday 16 February 2016

3D punya bebelan..

Assalamualaikum bloggers and readers..

Keep on writing sebab ada saja benda nak ditulis tapi kekadang dok tunggu tunggu nak tulis. Sebenarnya kalau idea tengah lancar amik masa 5 minit saja nak update blog..

3D? Mula-mula ingatkan apa sebenarnya ringkasan 3D tu.. apanama..? dangerous, dirty dan lagi satu aku pun tak ingat tapi pastinya bukan doktorlah.

Aku ni dari kecik lagi buat kerja macam tu. Ye lah duduk sawah . Pergi bendang, tarik semai, kaut padi. meracun, membaja ..menajak sikit sikit, sikit saja sebab ayah tak bagi guna tajak sangat.. PErghh tajam siut..
LAgi satu ubah kapaq,,hermm mau jerami masam yang tereandam..

Ok ok aku admit sebab apa aku buat kerja tu, sebab orang kampung, miskin dan nak tolong orang tua walaupun masa tu  meyebai bila kena suruh.

Sekarang aku duduk bandar... ada dua kerja pendatang dengan izin aku buat. Yang pertama potong rambut dan kedua potong rumput.

Seriuosly... aku buat kerja tu. Bukan kerana tak boleh upah orang.. senang cakap bangla atau acheh. Tapi kerana kerja tu senang. Basuh kereta pun aku layan sendiri dengan anak2. Seronok apa. Kerja 3Dpertama , potong rumput, aku buat sendiri.

Aku beli mesin potong rumput Botch rege RM 248 atau 278 kot..
potong rumput 5 6 kali kat rumah dah sama harga mesin.
Exercise boleh , jimat pun jimat.
Betul kat kawasn rumah aku bangla tiap2 hari minggu datang. Sabtu dan Ahad dengar saja Bangla bagi salam.
makna time aku potong rumput..
kalau depa tak approach tu ertinya rumput aku pendek lagi la..heheheh.. boleh sambung bersatai dalam rumah..
Bila depa tanya nak potong ke tak.. sat lagi aku keluar potong.. erk actually next week nya aku potong la..hahaha.

Potong rambut..
Aku satrt potong rambut anak anak sendiri..ala budak budak, masa kecik mana diorang kisah sangat.
Bila dia besar ( yang lelaki sulung), aku siap beli mesin Wahl tu.. Mahal tak patut. Tapi tahan beb.. So boleh la stlye sikit dan kemas. Terus pakai hingga sekarang. 3 orang anak lelaki. dah bertahun.

Aku tak pasti ni kerja 3D yang depa maksudkan tetapi kalau semua orang buat kerja macam ni kurangla sikit pergantungan kepada org luar..

Aih.. senang saja. Patut la depa reramai datang utk kerja macam ni.
Tak percaya.. google la income org yang potong rumput..


lagi satu,
mcm mana tak boleh tak ada ornag Indo ka nepal ka , bangla ka..
mereka nilah yangnak kemas meja.. mop lantai .. kutip sampah
cuci longkang..
pasai apa..
kita makan letak atas meja, takmau letak tempat pinggan kotot.. tray tak pulangkan.
Buang sampah merata, tak pandai nak buang dalam tong sampah
buang dari kereta..macam longkang tu tong sampah..

macam boss mafia semua.. tungu ja orang datang buat kerja "dirty"


longkang sumbat komplain..


Guna tandas pun tak reti.. takpa nanti ada orng cuci.... boss sangatttt.
masuk tandas kena pulak org sebelum tu tak cuci pandai pulak sumpah seranah,!!, marah benor sampai connteng dinding

pastu kalau kena import pekerja asing,, bantah juga..

errrrkk aku melalutkan..
bye

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen dan cadangan.... Please come again

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...